Pladespilleren.dk
Zikra Audio
effektforstærker 300B XLS Amorphous Core Silver Wired High Gain - Pris kr. 149-000,-
Zikra
Audio SUTs Amorpheus oversize core. Kobber - kr. 50.000,- Sølv
kr. 70.000,- Et sæt Audio Note belasningsmodstande i WBT sik - kr.
3.750,-
Produktion: Zikra Audio - ZIKRA AUDIO
Forhandling: /Sallingboe Audiio - www.sallingboeaudio.com
Senest opdateret 10. januar 2024
________________________________________________________________________________________
Zikra Audio er et mindre dansk high-end firma. Absolut HIGH END. Jeg har tidligere anmeldt deres todelte forforstærker med LCR RIAA. SE HER. Denne gang er jeg rykket lidt videre i signalvejen. Der er nu koblet en SE 300B forstærker på, som trækker mine mellemtone og diskantenheder fra 550 *Hz og opefter. Følsomheden er ca. 97 dB, så de 2 x 17 watt er rigeligt.
Zikra 300B XSR er den største og dyreste udgave i Zikras stereoserie, der starter ved ca. 100.000-.
300B XLS er 100% hardwiret – altså uden printkort, men med sølv kabling hele vejen internt. Stereoforstærkeren findes I tre varianter. Herudover er der også mono forstærkere samt forstærkere med andre udgangsrød, men det er en anden ting. Her kigger jeg på den dyreste af stereoforstærkerne – kaldet 300B XLS der yder 2 x 17 Watt. Fprstærkeren er forholdvis kompakt og tung. Den er åben og med et blankpoleret stålkabinet. Ikke ligefrem børnsikker med den åbne konstrukiton, men sådan skal en 300B forstærker se ud! Der anvendes Amorphous Core trafoer med sølv internt. Her anvendes de tjekkiske 300B XLS rør fra Emission Labs.Zikrananvendre de fine rør fra tjekkiske Emisison Lab. De er garanteret til 5 års brug. | 300B XLS var forbi her i julen, så meget passende skulle der passes på den med en par vagtnisser. |
Terminalerne på bagsiden af forstærkeren. Bemærk at der noget usædvanlig kun er et sæt højttalerterminaler, som dækker alle impedanser. |
Analogt via en meget stor SUT Hvis
man kan sige, at en effektforstæærker er et slags interface ud til
højttalerne, så er en SUT det samme i forhold til en MC pickup. I
begge tilfælde sker der en konverterign. I forstærkerne
fra spænings til strøm og i en SUT fra strøm til spænding. Men
reelt er der tale om to meget forskellig apparater.. Zikras helt nye SUTs
er absolut high end.
De er selvfølgelig velegnede til brug sammen med hans egen
forforstærker
med LCR RIAA samt som et led i kæden ud til den ovenfor beskrevene 300B
XLS. Således er begge trafoer da også benyttet, som en del i den
komplette Zikra kæde. Michael Zingenber beskriver det således "En god SUT til 20 - 30 tusinde
kan gøre det godt. Men hvis du har en pickup der koster 80-100 tusinde,
hvorfor så ikke opnå det ypperste med en SUT i samme kvalitets- og
prisklasse?"
Ind
på banen kommer så de nye SUTs fra Zikra. Meget store og tunge. De to
typer er hhv. med 99,9999 % rent kobber i trafoen eller på topmodellen
med 99,99 % rent sølv. Der er tale om overdimensionerede trafoer på
permalloy kerner med ultra tynde lag. Der anvendes en bifilar multilags
vikleteknik som sikrer frekvensområde til over 100 kHz. Intern
omsætning er 1:20, hvilket giver et gain på 26 dB. Trafoerne er
indkapslet med permalloy fra fødslen. Derudover er de lagt i et solidt
kobberkabinet som udvendigt yderligere er indkapslet af et kabinet i
rustfrit stål. Kabinetterne er nittet sammen og kan ikke skilles ad!
Det sidste udvendige kabinet er blankpoleret. Med andre ord er der
absolut ingen mulighed for indstråling eller brum, hvis ellers dine
stelveje er i orden.
På
bagsiden er der en fornuftig stor stelskrue samt 3 sæt RCA bøsninger
per kanal.
Ud over ind- og udgange, er der en ekstra terminal til
impedanstilpasning. Dette sker via små RCA stik med passende Audio Note
modstande, der sættes parallelt over udgangen. Se mere herunder. Denne
tilpasning gør, at trafoerne kan anvendes med pickupper fra 1 til 100
ohm intern impedans.
Belastning
0 Åben 117 Ohm
1 100K 80 Ohm
2 50K 60 Ohm
3 30K 45 Ohm Denon
4 16K 30 Ohm Koetsu / Ike a/ Dynavector
5 7K 15 Ohm Kondo / Audio Note / Ortofon
Zikra SUT kommer i en kobber- og en sølv version. Umiddelbart er der ikke nogen forskel udefra. Det polerede stål virker som et spejl og gør det meget svær at fotografere dem. | Her er vi noget tættede på basiden. De to yderste terminal er udgangene. Herefter impedans tilpasning og inderst omkring stelskruen indgangene. |
MUSIK hele vejen via Zikra
Jeg modtog kobberversionen først og lyttede på den. Direkte i forhold til min Ikeda IST 201 og den danske Tona Audio T20/40 er der en mindre forskel. Det er detaljer vi snakker om. Størst var den i forhold til Ikeda trafoen der har en let tendens til at gøre det hele lidt mere varmt og "pænt". Tona trafoen er mere neutral og transparent. I forhold til den er det kun detaljer der skille Zikra SUT ud.. Den er lidt mere storladen, har noget bedre magt og kontrol. Men ellers er det meget små detaljer vi snakker om. Specielt set i forhold til, hvad jeg lige har oplevet med Zikra 300B XLS. Med sølvversionen kan det tænkes, at der er en yderligre forbedring. Jeg oplevede ikke den store forskel. Måske med sølv hele vejen igennem, kan det tænkes. Begge SUT er absolut high-end. De blev også prøvet med min Ikeda pickup. Heller ikke her var der den store indbyrdes forskel. Totalt set dog igen noget mere ro og overblik. Især i forhold til IS 201 var der noget at hente.
Et af mine seneste køb er Ben Webster / Soulville. En optagelse fra 1957. Visse steder er der lidt forvrængning af spore, men dynamikken fejler bestemt ikke noget. Der blev spillet med min Ortofon MC Diamond samt Ikeda G9st. Med begge bemærker man typisk at toppen er super dealjeret. Det er ikke bare diskant "fnidder", men reelt en lyd af metal med tyngde og fylde. Det klinger korrekt når trommestikkenr ramme et bækken, eller når saxofonen vrænger i toppen med ekstra tryk. Dette er så bedøtm som en komplet kæde, hvor Zikra sølv SUT blot er toppen af kransekagen. Jo, det her er absolut vellyd og med detaljer, der bare er der, uden at de trænger sig på. Naturligt, flydende og glat. Absolut noget af det bedste jeg har oplevet fra de sorte skiver.