AvatarEngelsk flag

Pladespilleren.dk 

Zikra Audio effektforstærker 300B XLS Amorphous Core Silver Wired High Gain - Pris kr. 149-000,-
 Zikra Audio SUTs Amorpheus oversize core. Kobber - kr. 50.000,-  Sølv kr. 70.000,- Et sæt Audio Note belasningsmodstande i WBT sik - kr. 3.750,-

Produktion:  Zikra Audio - ZIKRA AUDIO

Forhandling: /Sallingboe Audiio - www.sallingboeaudio.com

Senest opdateret 10. januar 2024
________________________________________________________________________________________

Zikra Audio er et mindre dansk high-end firma. Absolut HIGH END. Jeg har tidligere anmeldt deres todelte forforstærker med LCR RIAA. SE HER.  Denne gang er jeg rykket lidt videre i signalvejen. Der er nu koblet en SE 300B forstærker på, som trækker mine mellemtone og diskantenheder fra 550 *Hz og opefter. Følsomheden er ca. 97 dB, så de 2 x 17 watt er rigeligt.

Zikra logoZikra 300B XSR er den største og dyreste udgave i Zikras stereoserie, der starter ved ca. 100.000-. 

300B XLS er 100% hardwiret – altså uden printkort, men med sølv kabling hele vejen internt. Stereoforstærkeren findes I tre varianter. Herudover er der også mono forstærkere samt forstærkere med andre udgangsrød, men det er en anden ting. Her kigger jeg på den dyreste af stereoforstærkerne – kaldet 300B XLS der yder 2 x 17 Watt. Fprstærkeren er forholdvis kompakt og tung. Den er åben og med et blankpoleret stålkabinet. Ikke ligefrem børnsikker med den åbne konstrukiton, men sådan skal en 300B forstærker se ud! Der anvendes Amorphous Core trafoer med sølv internt. Her anvendes de tjekkiske 300B XLS rør fra Emission Labs.

Nu er det jjo klasse A single ended og den bliver lidt varm. Jeg målte effektforbruget. Lige ved start trak fortærkeren 92 Watt. Efter en times tid stabiliserede det sig omkring de 112 Watt. Forbruget var som ventet det samme uanset afsat effekt i højttalerne. På intet tidspunkt var der støj. Hverken fra selve forstærkeren eller ud i højttalerne. Selv med meget høj følomhed var der kun et let sus, som nok stammede fra signalkilden

Zikra tubes
Zikra 300B XLS

Zikrananvendre de fine rør fra tjekkiske Emisison Lab. De er garanteret til 5 års brug. 

300B XLS var forbi her i julen, så meget passende skulle der passes på den med en par vagtnisser.

Der er 10 år garanti på alle Zikra forstærkere.

Specifikationer:
Udgangsrør: Emission Lab 300B XLS
idngangsrør: EC8010
Effekt: 2 x 17W
Load: 4, 8 eller 16Ω
Indgangs impedans: 10KΩ
Frekvensområde: 12-150kHz
Indgangsterminaler: RCA/WBT
Dimensi oner (BxDxH): 440 x 330 x 210 mm
Vægt: 28kg
Effektforbrug: Målt til 112 Watt efter ca. 1 times drift.

Præmisser og begrænsninger

Jeg fik med kort varsel lov til at låne forstærkeren i 2 uger lige op til Jul. Begrænset tid, men jeg slog til. Den kunne så kun anvendes på mellemtone/dsikant sektionen på mine højttalere. Havde ikke med så kort varsel mulighed for at skaffe (bygge) andre full-range højttalere. Med andre ord drev forstærkeren mine BlieSMa domer fra 550 Hz og opefter. Følsomheden er ca. 97 dB og belastningen ligger omkring de 6-12 ohm.  Forstærkere gik direkte ind i stedet for min 20 Watt klasse A Holton Precision. Nivieauer blev justeret og der blev målt, at overgangen fra bas til melletmone passede niveaumæssigt.


300B SLS terminaler
Terminalerne på bagsiden af forstærkeren. Bemærk at der noget usædvanlig kun er et sæt højttalerterminaler, som dækker alle impedanser. 

Lyden af 300B

For mange så er rør lig med en noget varm, lukket og tilgivende gengivelse. Det er langt fra altid tilfældet og helt bestemt ikke med denne 300B XLS. Tvært imod lukker den alt igennem. Afslører unoder i såvel musikmaterialet som i den forudgående kæde. Der er bestemt heller ikke noget støj - hverken brum eller sus. Kort sgat er det "bare" en forstærker.  Men så alligevel ikke.

Rent effektmæssigt er der ikke den store forskel på min egn forstærker og så Zikra 300B XLS. Men hold da helt op, hvor er der forskel på lyden!  Den første dag fik blev den lige varmet lidt op et par timer. Radioen kørte, med masser af julemusik. Jo, det lød da afgjort super flot. Men kl. 22:00 gik kæresten i seng. Dørene bliev lukket og ved et rimelig ikke alt for højt niveau fandt jeg jazz favoritterne frem fra Qobuz. Jo, det var streaming - LPerne kommer vi til.

Peter Gabriel ioDer blev også lyttet en del til det nyeste udspil fra Peter Gbariel i/o. Primært "Brigt Side". Streamet fra Qobuz 96 khz/ 24 bit. Den skal afgjort købes på LP, men nåede ikke at får den inden Jul. Fremragende musik med masser af nerve og et væld af detaljer. Nu vænnede jeg mig så til at lytte via Zikra 300B XLS. Må sige at lydbilledet var noget fladt, men dog stadig transparent, da jeg gik tilbage til min egen forstærker. Nok ikke en forskel alle lægger mærke til. Man kan siige, at perspektivet via min klass A var en masse flade figurer bag hinanden eller fordelt ud mellem højttalerne. Via 300B XLS var de langt mere fysisk tilsted. Tradimensionelle personer og instrumenter. Nærmest som om man kunne gribe rundt om instrumenter og sangere. Dette selvfølgelig i høj grad afhængig af optagelsens kvalitet.

Med kendt jazz, var bemærkede jeg det umidelbare og lydbilledets størrelse og sammenhæng. Der er helt særlig tredimensionel definition af hvad, der foregår mellem højttalerne. Selv placeret uden for "hot-spot" hørte jeg tydelig stereo gg rum  Hele lydbilledet rnærmest svæver mellem højttalerne. På en gang fysisk, men også med en rundhed og lethed, så man slapper af. Det her er helt afjgort velegnet til akustisk musik. Jeg fik også hørt andet, men der hvor forstærkeren excellerer, er at skabe en illusion af ægte musikere lige der bag højttalerne. Ja, absolut vanedannende, for der åbner sig et kæmpe rum, hvis eller optagelserne er til det. Det samme med stemmerne, der gegives, så de små hår på armene rejser sig. Nærmest som julespøgelser, der er trådt ind i stuen og nu synger og spiller for mig.

Jeg har nu prøvet en del af Zikras forstærkere, men må på en eller anden må konkludere, at denne 300B XLS slår hovedet på sømmet. Men hvad så, når det ikke er Zikra LCR forforstærker og RIAA, der er spændt for? Jo, med streamet musik via min Denafrips Terminartor II samt MICHI P5 forforstærker var der så absolut ikke meget tilbage at ønske. Stadig er der dog liget et ekstra niveau, når de sorte skiver kommer på. Se mere herunder.

Analogt via en meget stor SUT

Hvis man kan sige, at en effektforstæærker er et slags interface ud til højttalerne, så er en SUT det samme i forhold til en MC pickup. I  begge tilfælde sker der en konverterign. I forstærkerne fra spænings til strøm og i en SUT fra strøm til spænding. Men reelt er der tale om to meget forskellig apparater.. Zikras helt nye SUTs er absolut high end.  De er selvfølgelig velegnede til brug sammen med hans egen forforstærker med LCR RIAA samt som et led i kæden ud til den ovenfor beskrevene 300B XLS. Således er begge trafoer da også benyttet, som en del i den komplette Zikra kæde.  

Michael Zingenber beskriver det således "En god SUT til 20 - 30 tusinde kan gøre det godt. Men hvis du har en pickup der koster 80-100 tusinde, hvorfor så ikke opnå det ypperste med en SUT i samme kvalitets- og prisklasse?"

Tja, det er da en mening. Jeg har selv to gode SUTs. En Ikeda IST 201 og den danske Tona 20/40. De ligger begge i den førstenøvnte priskategori. De gør det begge godt, men er også indbyrdes forskellige. 

Zikra silver sutInd på banen kommer så de nye SUTs fra Zikra. Meget store og tunge. De to typer er hhv. med 99,9999 % rent kobber i trafoen eller på topmodellen med 99,99 % rent sølv. Der er tale om overdimensionerede trafoer på permalloy kerner med ultra tynde lag. Der anvendes en bifilar multilags vikleteknik som sikrer frekvensområde til over 100 kHz. Intern omsætning er 1:20, hvilket giver et gain på 26 dB. Trafoerne er indkapslet med permalloy fra fødslen. Derudover er de lagt i et solidt kobberkabinet som udvendigt yderligere er indkapslet af et kabinet i rustfrit stål. Kabinetterne er nittet sammen og kan ikke skilles ad! Det sidste udvendige kabinet er blankpoleret. Med andre ord er der absolut ingen mulighed for indstråling eller brum, hvis ellers dine stelveje er i orden.
På bagsiden er der en fornuftig stor stelskrue samt 3 sæt RCA bøsninger per kanal.

Ud over ind- og udgange, er der en ekstra terminal til impedanstilpasning. Dette sker via små RCA stik med passende Audio Note modstande, der sættes parallelt over udgangen. Se mere herunder. Denne tilpasning gør, at trafoerne kan anvendes med pickupper fra 1 til 100 ohm intern impedans.
           
Belastning    

0    Åben  117 Ohm     
1   100K    80 Ohm  
2     50K    60 Ohm   
3     30K    45 Ohm    Denon
4     16K    30 Ohm    Koetsu / Ike a/ Dynavector 
5       7K    15 Ohm    Kondo /  Audio Note / Ortofon

Zujra bagsuder 2
Zikra sut bagside
Zikra SUT kommer i en kobber- og en sølv version. Umiddelbart er der ikke nogen forskel udefra. Det polerede stål virker som et spejl og gør det meget svær at fotografere dem. Her er vi noget tættede på basiden. De to yderste terminal er udgangene. Herefter impedans tilpasning og inderst omkring stelskruen indgangene. 

MUSIK hele vejen via Zikra

Jeg modtog kobberversionen først og lyttede på den. Direkte i forhold til min Ikeda IST 201 og den danske Tona Audio T20/40 er der en mindre forskel. Det er detaljer vi snakker om. Størst var den i forhold til Ikeda trafoen der har en let tendens til at gøre det hele lidt mere varmt og "pænt". Tona trafoen er mere neutral og transparent. I forhold til den er det kun detaljer der skille Zikra SUT ud.. Den er lidt mere storladen, har noget bedre magt og kontrol. Men ellers er det meget små detaljer vi snakker om. Specielt set i forhold til, hvad jeg lige har oplevet med Zikra 300B XLS. Med sølvversionen kan det tænkes, at der er en yderligre forbedring. Jeg oplevede ikke den store forskel. Måske med sølv hele vejen igennem, kan det tænkes. Begge SUT er absolut high-end. De blev også prøvet med min Ikeda pickup. Heller ikke her var der den store indbyrdes forskel. Totalt set dog igen noget mere ro og overblik. Især i forhold til IS 201 var der noget at hente.Webste Soulville

Et af mine seneste køb er Ben Webster / Soulville. En optagelse fra 1957. Visse steder er der lidt forvrængning af spore, men dynamikken fejler bestemt ikke noget.  Der blev spillet med min Ortofon MC Diamond samt Ikeda G9st. Med begge bemærker man typisk at toppen er super dealjeret. Det er ikke bare diskant "fnidder", men reelt en lyd af metal med tyngde og fylde. Det klinger korrekt når trommestikkenr ramme et bækken, eller når saxofonen vrænger i toppen med ekstra tryk. Dette er så bedøtm som en komplet kæde, hvor Zikra sølv SUT blot er toppen af kransekagen. Jo, det her er absolut vellyd og med detaljer, der bare er der, uden at de trænger sig på. Naturligt, flydende og glat. Absolut noget af det bedste jeg har oplevet fra de sorte skiver.


Konklusion

Jeg har nu lagt ører til tre forskelllige  Zikra produkter og der er en rød tråd gennem gengivelsen. Forforstærkeren og 300B XLS er en absolut high-end kombination, som giver et udsøgt musikalsk og i høj grad super afslørende lydbillede. De to MC trafoer er så prikken over "i"et, hvis man ønsker det optimale. For mig vil en Ikeda IS201 eller Tona T20/40 være "nok". Jeg kan høre at Zikra SUT giver lige en tand mere ro, men i det samlede lydbillede er det så absolut 300B XLS, der for mig gjorde den store forskel. En fornem forstærker, der i høj grad gav abstinenser, da den forlod adressen.

Follow up

Jeg har efterfølgende prøvet sølv trafoen med Ikeda GstT og  min Accuphase C27 RIAA. Det bekræftede bare, at den har lige en tand mere luft og detaljer i toppen. på min nyeste plade med Snorre  Kirk / Top Dog, hører man detaljer fra whiskers og rummet  med en anelse bedre opløsning. Var det ikke for den direkte sammenligning, er der nok ikke mange som vil bemærke forskellen. Men sådan er det - man betaler altid mere for lige de sidste detaljer.
 

TILBAGE TIL FORSIDEN